۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

نظام برنگردد، مردم آن را برمی گردانند

سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸
انتقاد شدید میرحسین موسوی از فجایع زندان ها

نظام برنگردد، مردم آن را برمی گردانند

همزمان با انتشار اخبار کشته شدن چند نفر از بازداشت شدگان معترض به نتیجه انتخابات در زندان ها و بازداشتگاه ها و واکنش های مختلف، چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، میرحسین موسوی برخوردهای صورت گرفته با مردم معترض و بازداشت شدگان را "جنایت"نامید و تاکید کرد که "مردم از چنین جنایت‌هایی نخواهند گذشت."

میرحسین موسوی در اظهاراتش در دیدار با تشکل های معلمان و فرهنگیان کشور ضمن اشاره به شعارهای ابتدای انقلاب 57 با این مضمون که "دربهار آزادی جای شهدا خالی" شرایط امروز کشور را مورد انتقاد شدید قرار داد و پرسید: "مردم دنبال آزادی بودند، الان این آزادی کجاست."

کاندیدای اصلاح طلبان نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری را حاصل "ساختارشکنی و روی گرداندن برخی از مسولان نظام از قانون اساسی و آرمانها" دانست و افزود "لان نظام هیچ چاره‌ای ندارد که به آنها (آرمان‌ها، ساختارها و قانون اساسی) بازگردد و به نظر من اگر برنگردد مردم آن را برخواهند گرداند و مردم خود از راهی که آمده‌اند باز نخواهند گشت."

میرحسین موسوی همچنین با اظهار خوشحالی از اعتراضات مردم گفت: "این اعتراض‌ها نشاندهنده سلامت ملت ماست؛ مردم ما راضی به جنایت نیستند؛ راضی به اینکه افراد جانی پیدا شوند و به خانه‌ها و ماشین‌های مردم حمله کنند، نیستند؛ این عدم رضایت نشاندهنده زنده بودن ملت ماست و کسانی که در مسوولیت هستند بدانند که اگر ملتی طاقت مخالفت با جنایت‌ها را دارد باید در کنار این ملت و مدافع آنها باشند."

کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات همچنین دلیل برخوردهای نسنجیده با مردم معترض را غافگیری عده ای در نظام خواند و اظهار داشت: "آنها فکر نمی‌کردند که در مدت کوتاهی چنین موج عظیمی ایجاد شود برای همین غافلگیر شدند و طرح‌هایشان ناشیانه اجرا شد و خلل و فرج بسیار زیادی داشت. آنها قدرت مردم را به درستی تخمین نزدند و عمق جریان را به درستی درک نکردند. دلیل برانگیختگی و حضور مردم در خیابان‌ها را درک نکردند در نتیجه کشور و خودشان را با مشکل مواجه کردند."

میرحسین موسوی در این دیدار "شورش خیابانی خواندن حرکت‌های مردمی را ناشی از اشتباه جریان حاکم در درک حرکت مردم خواند" و گفت: "این‌طور نیست که چند ماه بگذرد و مردم همه چیز را فراموش کنند و همه چیز حل شود."

حداقل جنازه کشته شدگان را پس بدهید

میرحسین موسوی در ادامه اظهاراتش در دیدار با معلمان و فرهنگیان با اشاره به کشته شدن معترضان به انتخابات در خیابان ها و زندان ها و اینکه "متهم می‌کنند که شما ساختارشکن هستید و از ساختارشکنی استفاده می‌کنید" متهم کنندگان را ساختارشکنانی خواند که به قانون اساسی جمهوری اسلامی پایبند نیستند.

کاندیدای اصلاح طلبان دردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: "با بررسی جریانات یک نمونه از دستگیری‌ها از ابتدا تا انتهای آن می‌توانید ببینید چه کسانی ساختارشکن هستند. لزومی ندارد ما صدها جنایت و تیراندازی و لباس شخصی را ببینیم، فقط کافیست آقایان یک نمونه مثلا پرونده همین روح الامینی، اعرابی یا آقاسلطان را مورد بررسی قرار دهند، خواهند دید که تا چه اندازه ساختارشکنی در مجموعه نظام صورت گرفته است و این به آنچه ما از جمهوری اسلامی و نظام انتظار داشتیم، هیچ شباهتی ندارد."

میرحسین موسوی با بیان اینکه "ما چنین نظامی را نمی‌خواستیم"، عدم پاسخ گویی و پایبندی به قانون از سوی نهادهای نظامی و امنتی را مورد انتقاد قرار داده و گفت: "آیا ما نظامی را می‌خواستیم که افرادی شبانه بریزند و خانه‌های دانشجویان و مردم را ویران و ماشین‌های آنها را تخریب کنند؟ و بعد همه ارگان‌های موجود از وزارت اطلاعات تا بسیج بگویند این‌ها به ما ربطی ندارند؛ این‌ها از کجا آمده‌اند؟ آیا از کره مریخ آمده‌اند."

او سپس عدم پاسخگویی مسولان نظام درباره برخوردهای غیرقانونی صورت گرفته با مردم معترض راغیرقابل قبول خواند و گفت: "وقتی قتلی رخ می‌دهد، متهم هر کجا باشد آقایان آنقدر قوی هستند که ردش را بگیرند، آن‌وقت ده‌ها و صدها نفری که این جنایت‌ها را مرتکب شده‌اند را نمی‌توانند شناسایی کنند؟ چه کسی این را باور می‌کند؟ آیا این به معنای متهم کردن کل نظام به دروغگویی نیست."

موسوی در ادامه اظهاراتش همچنین ادامه قتل و دستگیری شهروندان معترض را فاجعه خواند و گفت: "به کسانی که چنین جنایاتی را مرتکب می‌شوند یادآور می‌شوم که مردم، آنهایی را که قبل از انقلاب مرتکب جنایت شدند به یاد داشتند و آنها را به سزای عملشان رساندند؛ مردم از چنین جنایت‌هایی نخواهند گذشت."

میرحسین موسوی در اظهاراتش همچنین با اشاره به قتل محسن روح الامینی در بازداشت و گزارش های منتشرشده از سوی قوه قضاییه در این باره نیز گفت: "آیا قوه قضاییه می‌تواند پرونده همین روح‌الامینی را بررسی کند، الان می‌گویند مریض شده و مننژیت گرفته است، قوه قضاییه بررسی کند ببیند دندان‌های وی به چه دلیل شکسته است؟ آیا زمین خورده است یا کارهای دیگری صورت گرفته است."

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید براینکه "یقین دارم قوه قضاییه نمی‌تواند و حق ندارد به بسیاری از این زندان‌ها سر بزند و اطلاعات بگیرد" با ناجوانمردانه خواندن برخوردهای صورت گرفته با بازداشت شدگان اظهار داشت: "حداقل جوانمردی این است که اگر اینها را کشته‌اید، آنها اذیت شده‌اند و زجرکشیده‌اند، لااقل جنازه‌های آنها را بدهید و به خانواده‌های آنها برسید. آن دسته از افرادی که شناخته شده نیستد چه؟ آنهایی که شهرستانی هستند چه می‌شوند؟ اینها را برگردانید به خانواده‌هایشان. چرا اینقدر مردم را آزار می‌دهید؟ چرا مردم را عصبی می‌کنید؟ چرا مردم را تحقیر می‌کنید؟ مردم حق دارند از قبر فرزندان خود خبر داشته باشند."

دستور تعطیلی یک بازداشتگاه

همزمان با اظهارات میرحسین موسوی درباره غیرقانونی بودن بازداشت و قتل معترضان به نتیجه انتخابات در بازداشتگاه های کشور، نماینده آیت الله خامنه ای در شورای امنیت ملی اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی دستور تعطیلی یک بازداشتگاه را به دلیل "نداشتن استانداردهای لازم" صادر کرده است.

سعید جلیلی، نماینده آیت الله خامنه ای در شورای امنیت ملی گفت: "نه اصول ارزشی و نه قواعد دموكراسی اجازه نمی‌دهد كه كسانی با عبور از قانون مشاركت و آرای ملت را انكار كنند و یا در مقابل، كسانی به بهانه مقابله با رفتارهای خلاف قانون خود مرتكب خلاف قانون و نادیده گرفتن حقوق مشروع انسان‌ها شوند."

رییس شورای امنیت ملی با اعلام اینکه "هیچ كس حق ندارد به هیچ بهانه‌ای با عبور از قانون حقوق ملت را نادیده بگیرد" همچنین گفت: "بر این اساس برخورد دستگاه‌ها با تحركات مجرمانه باید صرفا در چارچوب قانون باشد و كسی حق ندارد به این بهانه حقوق مشروع افراد را نادیده بگیرد و یا آن را سلب كند."

اظهارات نماینده آیت الله خامنه ای درباره دستور تعطیلی یک بازداشتگاه غیراستاندارد و تایید این نکته که تاکنون با معترضان برخوردهای غیرقانونی صورت گرفته است، درحالی مطرح می شود که مجلس شورای اسلامی نیز پس از انتشار اخبار کشته شدن و قتل چند نفر در زندان ها روز گذشته کمیته ای را جهت بررسی شرایط بازداشت شدگان به زندانهای اوین و رجایی شهر کرج اعزام کرد.

با این حال دستور نماینده رهبری در شورای امنیت ملی مبنی بر تعطیلی یک بازداشتگاه و همچنین بازدید یک هیات از نمایندگان از زندان ها، انتشار اظهارات مقامات دیگر و ادامه اتهام زنی به بازداشت شدگان اخیر، تغییر رویه و یا گشایشی در برخورد با بازداشت شدگان مشاهده نمی دهد.چرا که روز گذشته کاظم جلالی سخنگوی کمیته امنیت مجلس پس از دیداری که با دادستان تهران در این باره داشت، گفت: "كسانی كه هم‌اینك در بازداشت هستند به دو دسته تقسیم می‌شوند كه به گفته دادستان تهران یك دسته به شكل سیاسی فعالیت كردند و به نظر دادستان تهران آن‌ها اساسا اتاق فكر اغتشاشات و جریانات اخیر بودند و با برنامه‌ریزی كار كرده بودند كه سیر كارشان انجام می‌شود."

به گفته این نماینده مجلس سعید مرتضوی به اعضای این کمیته گفته "كسانی كه الان در زندان هستند، جزو معترضین نیستند، بلكه جزو اغتشاشگران هستند و اسناد و مدارك كافی وجود دارد كه در تخریب اموال عمومی و ایجاد التهاب نقش داشتند."


لینک اصلی در روزآنلاین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر