۱۳۸۸ دی ۱۸, جمعه

حضوراطلاعات موازی رسمی تر شد

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸
با تایید فعالیت سپاه پاسداران توسط نماینده ولی فقیه

حضوراطلاعات موازی رسمی تر شد

همزمان با عزل وزیر اطلاعات از سوی محمود احمدی نژاد و قوت گرفتن دخالت نهادهای موسوم به اطلاعات موازی در بازداشت های اخیر فعالان سیاسی و روزنامه نگاران، نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران با تایید دخالت این نهاد نظامی در برخورد و سرکوب اعتراضات پس از انتخابات آن را "ابهت بسیج و سپاه" خواند و رسما تایید کرد که سپاه پاسداران فعالیت های اطلاعاتی موازی راانجام می دهد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در این باره توضیح داد: "البته اين فعاليت سازمان سپاه يك كار موازي لازم است، كه با هماهنگي طرفين و دستگاه‌هاي بالادستي صورت مي‌گيرد و به هيچ عنوان كار موازي مضر نيست. "

علی سعیدی همچنین با اشاره به جریانات اخیر و با تاکید بر اینکه "سپاه یک بار دیگر همچون 18 تیر 78 آزموده شد"، گفت: "در اين جريان اخیر يکسري از جريان هاي دگرانديش و فتنه گران در زير چتر حمايت هاي برخي از سياسيون آن زمان وارد عرصه آشوبگري شدند و مي رفتند که نظام را دچار چالشي جدي کنند."

اظهارات نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه پاسداران و تایید فعالیت های اطلاعاتی موازی این نهاد نظامی تحت حمایت رهبر درحالی مطرح می شود که در روزهای اخیرخبرهای غیررسمی و متفاوتی در باره انتقال برخی از فعالان سیاسی بازداشت شده به یکی از زندان های تحت نظارت سپاه منتشر شده که احتمال دخالت اطلاعات موازی درسرکوب و بازداشت فعالان سیاسی و روزنامه نگاران را پررنگ تر کرده است.

نهادهای موسوم به اطلاعات موازی تا پیش از این هیچ وقت به طور رسمی فعالیت نکرده بودند، اما همواره خبرها و شایعات زیادی در مورد حضور آنها در پرونده های سیاسی و امنیتی مطرح بوده است. به طور مشخص در همه موارد از اطلاعات سپاه، نیروهای تحت امر دادستانی تهران، حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی به عنوان نهادهای موسوم به اطلاعات موازی نام برده شده است. این نهادها که گفته می شود نزدیک به جناح راست و آیت الله خامنه ای هستند، از زمان روی کار آمدن دولت سیدمحمد خاتمی و در سال های ابتدایی دولت اصلاحات برای جلوگیری از افشای قتل برخی از نویسندگان و روشنفکران ایرانی آغاز به کار کردند و فعالیت شان همچنان ادامه دارد.

حضوری پررنگ تر از پیش

درهمین ارتباط وبسایت خبری موج سبز آزادی خبرداد که: "بهزاد نبوی، مصطفی تاج زاده، فیض الله عرب سرخی از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به زندان 66 سپاه منتقل شده و هم‌اکنون همگی در اختیار اطلاعات سپاه پاسداران هستند و تیم بازجویی مشخصی هم‌اکنون مشغول کار تخلیه اطلاعاتی و القای موارد خواسته شده به این فعالان سیاسی زندانی هستند."

این وبسایت اینترنتی نزدیک به اصلاح طلبان همچنین در گزارش خود اشاره کرده است که: "این احتمال نیز وجود دارد که سعید حجاریان نیز در اختیار اطلاعات سپاه پاسداران باشد."

این خبردر حالی منتشر شده که بی خبری از وضعیت این فعالان سیاسی و نحوه رسیدگی به اتهامات آنها با مشخصات دخالت نهادهای موسوم به اطلاعات موازی در پرونده های سیاسی همخوانی دارد. عدم مشخص بودن روند قانونی پرونده، نامشخص بودن محل نگهداری و نحوه برخورد با متهمان از جمله مواردیست که در گذشته و پرونده های مشابه دیده شده و در همه آنها رد پای نهادهای اطلاعاتی موازی قابل پیگیری بوده است.

از سوی دیگر برخی از وبسایت های خبری در چند روز اخیر یکی از دلایل برکناری غلامحسین محسنی اژه ای از وزارت اطلاعات در فاصله هشت روز مانده به پایان عمر قانونی دولت نهم را اختلاف او با برخی از مسولان یکی از نهادهای موازی اطلاعاتی تحت نظر سپاه ذکر کرده اند.

خبرهای تایید نشده و نیمه رسمی همچنین حاکی از آن است که محمود احمدی نژاد رییس دولت نهم از گزارش وزارت اطلاعات درباره نقش نداشتن فعالان سیاسی و رسانه ای دراعتراضات اخیر و زمینه چینی برای "انقلاب مخملی" به شدت ناراحت شده و حتی در دیدار با کارکنان وزارت اطلاعات نارضایتی خود را اعلام و در تایید فعالیت نهادهای اطلاعاتی موازی گفته است: "من ازنقش سپاه در برخورد با حوادث اخیر راضی هستم."

این اخبار درحالی رنگ جدی تری به خود گرفت که روز گذشته محمود احمدی نژاد پس از عزل محسنی اژه ای از وزارت اطلاعات در حکم قائم مقامی مجید علوی بر این وزارتخانه عملا خود سرپرستی این وزارتخانه حساس را به عهده گرفت تا به شایعات در این باره قوت بیشتری ببخشد.

او در این حکم خطاب به مجید علوی نوشت: "لازم است تا تعیین وزیر و اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی با نظارت بر كار معاونین و مدیران وزارتخانه نسبت به تمشیت امور وزارتخانه و ارائه گزارش به اینجانب اقدام نمایید."

این حکم درحالی در خبرگزاری های رسمی کشور منتشر شد که پیش از این از مجید علوی به عنوان سرپرست وزارت اطلاعات نام برده می شد اما وزارت اطلاعات این موضوع را تکذیب و احمدی نژاد را مجبور کرد در شرایط بحرانی کشور خود سرپرستی این وزارتخانه را به عهده بگیرد.

هرچند تا پیش از این هیچ یک از مقامات و منابع رسمی جمهوری اسلامی فعالیت نهادهایی موسوم به اطلاعات موازی را تایید نمی کردند، اما به نظر می رسد با تحولات اخیر نهادهای موسوم به اطلاعات موازی به مقابل صحنه آمده اند و دیگر کسی در صدد پنهان کردن نقش آنها نیست.

لینک اصلی در روز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر