۱۳۸۸ دی ۱۸, جمعه

تعداد کشته ها ممکن است تا 365 نفر باشد

یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۸
بهشتی: اوباش از زندانیان بازجویی می کنند

تعداد کشته ها ممکن است تا 365 نفر باشد

چند روز پس از اعلام خبر تعطیلی بازداشتگاه کهریزک از سوی مقامات رسمی کشور به دلیل "غیراستاندارد" بودن واکنش ها نسبت به چرایی تعطیلی این بازداشتگاه همچنان ادامه دارد و هر روز ابعاد تازه تری از زوایای پنهان سوله هایی که تا کنون چند نفر از معترضان به انتخابات جان خود را در آن به دلیل ضرب و شتم توسط بازجویان و شرایط نامناسب از دست داده اند، آشکار می شود.

در همین ارتباط روز گذشته علیرضا بهشتی یکی از مشاوران ارشد میرحسین موسوی در گفت و گویی با وبسایت رسمی فراکسیون اقلیت مجلس، با اظهار بی اطلاعی از تعداد و سرنوشت بازداشتی های کهریزک اعلام کرد: "بر اساس برخی اطلاعاتی که به ما رسیده (هنوز خیلی نسبت به موثق بودنش مطمئن نیستم) تعداد زیادی از افراد بازداشتگاه کهریزک دو روز پیش از دستور تعطیلی به اصفهان منتقل شده اند."

فرزند آیت الله بهشتی با اشاره به این که اطلاعات او برگرفته از "گفته های خانواده بازداشت شدگان" است درباره تعداد بازداشت شدگان اخیر نیز اعلام کرد که "حدود 1700 اسم جمع شده اما حتما این همه اسامی نیست و نکته دیگر اینکه چه تعداد از این اسامی زنده هستند، مشخص نیست."

او همچنین با اعلام این که از کشته شدگان در بازداشتگاه ها و تجمعات اعتراضی "آمار دقیقی نداریم" همچنین تاکید کرد: "من تعداد 365 کشته را شنیده ام، اما اگر الان یک رقمی را اعلام کنیم اما از آنچه که هست بیشتر باشد، متهم می شویم به اینکه جنگ روانی راه می‌اندازیم."

مشاور میرحسین موسوی همچنین گفت "ما اطلاعاتی داریم از اینکه برخی از افرادی که در طرح امنیت اجتماعی بعنوان افرادی که از لحاظ اجتماعی ناآرام و تحت اوباش بازداشت شدند و پیش از این از آنها تعهد گرفته بودند، اکنون آنها را در تجمعات و در بازداشتگاه‌ها در مرحله نگهداری و... به کار گرفته‌اند."

علیرضا بهشتی همچنین درباره کسانی که بازجویی از معترضان در بازداشتگاه های مختلف مثل کهریزک را برعهده دارند نیز تصریح کرد: "به غیر از افرادی که تحت عنوان اوباش پیش از این تعهد گرفته و اکنون به کار گرفته شدند، برخی از این‌ها از بخش‌های رسمی حکومت هستند. برخی متعلق به بسیج هستند. برخی لباس شخصی‌هایی هستند که نمی‌توان آنها را جزء بسیج حساب کرد. بخشی اطلاعات سپاه هستند."

غیر استاندارد یعنی چه؟

دو روز پیش از اظهارات نماینده میرحسین موسوی در کمیته مشترک اصلاح طلبان برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اخیر سید محمد خاتمی رییس جمهور پیشین ایران نیز با انتقادات شدیدی به تعطیلی بازداشتگاه کهریزک واکنش نشان داد.

سید محمد خاتمی در دیدار با نمایندگان فراکسیون خط امام مجلس با اشاره به دستور آیت الله خامنه ای درباره تعطیلی بازداشتگاه کهریزک گفت: "خون‌هایی ریخته شد، به خانواده‌های فراوانی آسیب‌های روحی و مادی وارد آمده است. ملت مورد اهانت قرار گرفته است. رفتارهای بد و غیر قانونی و غیر شرعی با مردم و با بازداشت‌شدگان صورت گرفته است که اینها همه باید ریشه‌یابی و حقیقت هم برای مردم روشن شود و هم با ریشه قضایا برخورد جدی شود".

رییس جمهور اصلاحات در ادامه اظهاراتش "عدم استاندارد بودن" بازداشتگاه کهریزک و طرح آن از سوی برخی از مقامات را بشدت مورد انتقاد قرار داده و پرسید: "غیر استاندارد یعنی چه؟یعنی مثلا هواکش آن درست نبود یا دستشویی ها تمیز نبوده است؟خیر!جنایت‌هایی رخ داده است؛ جان‌هایی باخته شده است و رفتارهایی با جوانان و زنان و مردان عزیز صورت گرفته است که وقتی در زندان‌های در دست بیگانگان صورت می گیرد همه بر آشفته می شوند و فریاد می زنند و امروز باید با این مسائل برخورد شود".

سیدمحمد خاتمی با یادآوری فتواهای بسیاری از مراجع تقلید شیعه درباره حرام بودن برخورد سرکوب گرانه با معترضان به انتخابات تصریح کرد: "رفتارهای خلاف شرع و عرف و قانون که به هنگام بازداشت با آنها و بستگان آنان شده است و رفتارهای نادرستی که به نام بازجویی شده و می‌شود، اینها همه برای انقلاب و جامعه زیان بار و بر خلاف قانون و انصاف است".

رئیس دولت اصلاحات همچنین خواستار برخورد قانونی با عاملان بازداشت ها و ضرب و شتم و قتل بازداشت شدگان شده و اظهار داشت: "باید با عاملان این رفتارها و اقدامات برخورد قانونی شود و حق و حرمت‌هایی که مورد تعدی قرار گرفته است جبران شود".

بازی تکذیب و تایید

درحالی که هفته گذشته و پس از دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک قائم مقام دادگستری تهران اعلام کرد که دستور تعطیلی این بازداشتگاه از دو سال پیش صادر شده است، فرمانده نیروی انتظامی تهران و دادسرای تهران که نقش پررنگ تری در بازداشت های اخیر معترضان به نتیجه انتخابات را دارند، نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

حمید درخشان نیا قائم مقام دادگستری تهران اعلام کرده بود که "دوسال پیش رییس کل دادگستری تهران به دلیل این که در بازداشتگاه کهریزک برخوردهای غیر قابل توجیهی صورت گرفته و از طرفی زیر نظر سازمان زندانها نبوده دستور تعطیلی اش را صادر کرده است".

با این حال دادسرای تهران اظهارات آقای درخشان نیا را تکذیب کرده و گفت: "رییس کل دادگستری استان تهران در دو سال قبل که این بازداشتگاه را رو به بهبود دانسته است".

از سوی دیگر نیز فرمانده نیروی انتظامی تهران با اعلام این که "کمیته ای از سوی این نهاد در حال بررسی وضعیت بازداشت گاه کهریزک است" اعلام کرد: "بازداشتگاه كهریزك زیر نظر مراجع قضایی بوده و نیروی انتظامی تنها می‌تواند، هر فردی را 24 ساعت در بازداشتگاه نگه دارد و تنها زمانی كه حكم قضایی داشته باشد، فردی را زمان بیشتری بازداشت می‌كند و این در حالیست كه بازداشتگاه كهریزك نیز یك بازداشتگاه موقت محسوب نمی‌شد".

لینک اصلی در روز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر